BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 30, 2011

selamat tinggal 2011~

Assalamualaikum dan salam perpaduan..lama tak update blog,semua gara2 busy dengan final exam,haha..tapi alhamdulillah,ada gap panjang sket,sempat la nak wat entry terakhir untuk tahun 2011 ni~

serba sedikit tentang hidup ak sepanjang 2011 ni,ak rasa tahun 2011 la tahun yang paling banyak menghadapi dugaan dan cabaran berbanding dengan tahun2 yang sebelum ni..banyak peristiwa yang betul2 membuatkan ak down dan hampir putus asa..antaranya awal2 tahun ni,ak sangat hepi sebab dapat jugak cita2 ak nak belajar macamana nak jadi juruterbang,siap dah fly dah,betapa gembiranya ak apabila selangkah makin hampir dengan cita2 ak sejak dari kecil lagi..tapi apakan daya,manusia hanya mampu merancang,ALLAH yang menentukan segala-galanya..ak terpaksa abaikan cita2 ak tu atas sebab2 yang tertentu..harapan yang setinggi langit,tiba2 jatuh terhempas ke bumi..betapa kecewanya ak pada masa tu..Alhamdulillah,keluarga,dia dan rakan2 banyak memberi semangat untuk ak bangkit semula...

banyak lagi dugaan yang ak hadapi,tapi biarlah ak simpan je dalam hati ni..alhamdulillah,hidup di muadzam ni takde la seteruk mana..walaupun duduk dalam hutan dan takde entertainment langsung,tapi ak dapat adapt la dengan lifestyle kat sini..pengalaman sepanjang berada di Binalonan jugak banyak membantu ak,sebab kat sana lagi teruk dari muadzam,haha,tu yang cepat adapt tu..nasib baik adanya sahabat baik ak kat sini,Fauzie a.k.a poji yang banyak membantu ak sepanjang ak duduk kat sini..takde la bosan sangat,haha..seterusnya dia yang jugak banyak menemani ak sepanjang ak duduk kat sini.walaupun xde benda nak buat,bosan tahap dewa,tapi bila dapat mesej dia dan dengar suara dia,tu pun dah cukup untuk membuatkan ak rasa tidak sunyi..walaupun sekarang dia menjauhi diri ak,tapi ak sentiasa anggap dia ada di sisi ak,setiap kali ak rasa sunyi atau sedih,ak imbas balik kenangan ak ngan dia,itu dah cukup untuk membuatkan ak tersenyum sendiri(nasib baik duduk dalam bilik sorang2,kalau tak,member dah cakap ak gila senyum sorang2,haha)..

tu je la kot untuk post ak dalam tahun 2011 ni,insyaAllah ak akan cuba update selalu blog ak ni dalam tahun 2012 nanti..moga tahun 2012 nanti lebih baik dari tahun 2011..all the best untuk final exam buat diri ak dan mereka yang sedang menghadapi final exam..jumpa lagi di tahun hadapan,wassalam~


Tuesday, December 13, 2011

Tudung~

Assalamualaikum dan salam perpaduan..tengah bosan2 dok dalam bilik xde benda nak wat ni,ada baiknya kalau ak kongsikan pendapat ak tentang beberapa isu kan,diulangi,pendapat ak..so kalau ada yang salah tu minta diperbetulkan la ye,hehe..ok,isu yang ak nak bincangkan kali ni adalah tudung.

well,kalau kita perhatikan zaman sekarang,tudung dah ada macam2 jenis dah,kalau zaman ak muda2 dulu,ak kenal tudung bawal dengan tudung labuh je,tapi sekarang macam2 nama dan gaya pemakaian tudung dah ak tengok..contohnya tudung mawi,tudung Yuna,shawl dan sebagainya..dari segi kebaikannya,bagus la anak2 muda dah semakin ramai yang mendekati tudung,tapi dari pandangan ak,kebanyakan mereka memakai tudung hanyalah mengikut fesyen/trend zaman sekarang dan stereotype sahaja,bukannya memakai tudung untuk betul2 menutup aurat.

kenapa ak cakap macam ni?sebab kebanyakan tudung yang ak tengok tu xde la menutup aurat mereka dengan sempurna,ada yang kain tudungnya terlalu nipis dan nampak bayangan rambut dan leher..ada yang gaya tudungnya hanya menutup rambut tapi tidak menutup leher,ada yang pakai tudung tapi baju lengan pendek dan sendat..dan yang terbaru ak jumpa kat Uniten Muadzam ni,gaya tudung Rosmah,sebab cara diorang pakai tudung tu sebijik macam cara Rosmah pakai tudung,iaitu hanya melilitkan tudung tu di atas kepala mereka..adakah ak yang ketinggalan zaman atau mereka yang tidak faham akan erti pemakaian tudung?

ok,berbicara tentang aurat wanita ni,semuanya adalah aurat kecuali muka dan tapak tangan..diulangi,MUKA dan TAPAK tangan..so kalau anda rasa bahagian2 tubuh selain muka dan tapak tangan itu terdedah,maka anda tidak menutup aurat anda dengan sempurna..cara anda memakai tudung juga haruslah diperhatikan,contohnya sanggul rambut tu xleh tinggi sangat sampai nampak berbonggol kat atas kepala tu bila pakai tudung..

ok,1 lg isu yang ak tertarik nak bincang,adalah salah 1 cara pemakaian tudung Yuna yang dikatakan menyerupai Rahib wanita di gereja kristian..ada yang kata tak boleh,tidak kurang juga yang kata "kenapa kita nak kondem,asalkan dia pakai tudung ok la tu"..well,from my opinion(kalau salah sila tegur),memanglah dia pakai tudung tu tak salah,memang bagus bertudung ni,tapi cara pemakaian tu seelok2nya dibetulkan la,setiap benda yang kita buat ada adab dan cara untuk melakukannya,contohnya memakai kopiah di kalangan lelaki,kalau pakai terlalu ke belakang dan menampakkan rambut di bahagian hadapan,akan menyerupai kaum Yahudi,samada sengaja atau tak..jangan kita jadi hamba fesyen..tambah2 lagi kalau anda itu artis dan orang terkenal,sebab ramai yang akan tiru cara pemakaian anda,nanti x pasal2 dapat dosa free,hehe..

tujuan post ak ni hanyalah untuk berkongsi pendapat ak je,so kalau ad salah dan silap,minta kawan2 tegur la ye,betulkan apa yang salah.kita sama2 belajar,ak sendiri pun xde la baik sangat,masih mencari2 identiti diri..mana yang baik,kita dekati,mana yang kurang baik,kita cuba sebaik mungkin untuk jauhi...rasanya setakat tu je la dulu kot,sekian,wassalam~=)


Sunday, December 11, 2011

Be Good To yourself~

Assalamualaikum dan salam perpaduan..tengah dok baca artikel2 dalam www.iluvislam.com td,terbaca artikel ni,so nak kongsi la dengan pengunjung2 blog saya ni,hehe,selamat membaca~

Trust yourself. You know what you want and need.

Put yourself first. You can't be anything for anybody else unless you take care of yourself.

Let your feelings be known. They are important.Express your opinions. It's good to hear yourself talk.

Value your thinking. You do it well. Take the time and space you need. Even if other people are wanting something from you.

When you need something, don't talk yourself out of it. Even if you can't have it, it's ok to need.When you are scared, let someone know. Isolating yourself when you're scared makes it worse.

When you feel like running away, let yourself feel the scare. Think about what you fear will happen and decide what you need to do. When you're angry, let yourself feel the anger.

Decide what you want to do. Just feel it, express it, or take some action. When you're sad, think about what would be comforting.

When you're hurt, tell the person who hurt you. Keeping it inside makes it grow. When you have work to do and you don't want to do it, decide what really needs to be done and what can wait.

When you want something from someone else, ask. You'll be okay if they say no. Asking is being true to yourself. When you need help, ask. Trust people to say no if they don't want to give.

When people turn you down, it usually has to do with them, and not with you. Ask someone else for what you need. When you feel alone, know there are people who want to be with you. Fantasize what it would be like to be with each of them. Decide if you want to make that happen.

When you feel anxious, let yourself know that in your head. You've moved into the future to something scaryand your body has gotten up the energy for it. Come back to the present. When you want to say something loving to someone, go ahead. Expressing your feeling is not a commitment

When someone yells at you, physically support yourself by relaxing into your chair or putting your feet firmly on the floor. Remember to breathe. Think about the message they are trying to get across to you.

When you're harassing yourself, stop. You do it when you need something. Figure out what you need and get it. When everything seems wrong, you are overwhelmed and need some comforting. Ask for it. Afterwards, you can think about what you need to do.

New Life~

Assalamualaikum dan salam perpaduan..dah setengah tahun tak update blog ni,haha,sori kepada sesape follow blog ak ni..banyak sangat benda yang terjadi kat ak dalam tahun ni..kebanyakannya yang wat ak sedih..tapi ak anggap semua tu dugaan semata-mata..petunjuk dari ALLAH S.W.T supaya ak kembali mengingatiNya..dugaan dan cabaran yang diberikan kepada hamba2Nya untuk mengingatkan kembali apa yang terlupa dan menguji tahap keimanan seseorang hamba itu..

.ada jugak beberapa perkara yang betul2 menguji diri ak..impian yang ak sangka dah dapat ak genggam dan ak capai,terpaksa ak lupakan dan berhenti di pertengahan jalan..bukannya ak berputus asa dan ingin melupakan cita2 ak tu,tapi ak juga kena fikir mengenai ibubapa dan adik2 ak..berkuburnya cita2 ak begitu saja..banyak sebenarnya yang nak ak luahkan kat dalam blog ni,tapi rasanya ada baiknya kalau ak simpan je dulu dalam hati ni,sedih tu tak hilang lagi..

rasanya setakat ni dulu kot post ak kali ni,bukan tak nak post panjang2,tapi tengah tak sihat sebenarnya,huhuu..sekian,wassalam~